Isnin, 12 April 2010

Boleh perbaiki diri selagi ada peluang

ari nie ad byk bende b'laku tp rse nye cm xsesuai plak nk citer kat cnie..huhu
tp belek nye belek t'jmp plak article nie...so,kt nk share ckit tazkirah nie ngan korg smua...
sme2 la kt hayati btl2 mkne yg t'sirat nie ...
SOURCE; BERITA HARIAN
DATE: 12 APRIL 2010

DARIPADA Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda bermaksud: “Setiap yang masuk ke dalam syurga diperlihatkan kepadanya tempat diamnya dalam neraka seandainya dia melakukan kesalahan, supaya dengan itu bertambah syukurnya kepada Tuhan. Setiap orang yang masuk ke dalam neraka, diperlihatkan kepadanya tempat diamnya dalam syurga seandainya dia melakukan perbuatan baik, supaya dengan itu timbul penyesalannya.” (Hadis riwayat Bukhari)


Syurga dan neraka bukan asing bagi pendengaran manusia yang sampai kepadanya seruan dakwah Islam. Namun, tidak ramai mengambil iktibar atas setiap peringatan diberikan iaitu mengenai azab bakal dikenakan kepada orang melanggar perintah Tuhan dan balasan nikmat kepada orang beriman dan beramal salih. Lantaran itu, pada akhirat kelak tiada manusia yang tidak menyesal atas segala kejahatan dilakukan bila mana mereka melihat keindahan syurga yang diperlihatkan kepada mereka berserta nikmat dalamnya. 

DARIPADA Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda bermaksud: “Setiap yang masuk ke dalam syurga diperlihatkan kepadanya tempat diamnya dalam neraka seandainya dia melakukan kesalahan, supaya dengan itu bertambah syukurnya kepada Tuhan. Setiap orang yang masuk ke dalam neraka, diperlihatkan kepadanya tempat diamnya dalam syurga seandainya dia melakukan perbuatan baik, supaya dengan itu timbul penyesalannya.” (Hadis riwayat Bukhari)

Syurga dan neraka bukan asing bagi pendengaran manusia yang sampai kepadanya seruan dakwah Islam. Namun, tidak ramai mengambil iktibar atas setiap peringatan diberikan iaitu mengenai azab bakal dikenakan kepada orang melanggar perintah Tuhan dan balasan nikmat kepada orang beriman dan beramal salih. Lantaran itu, pada akhirat kelak tiada manusia yang tidak menyesal atas segala kejahatan dilakukan bila mana mereka melihat keindahan syurga yang diperlihatkan kepada mereka berserta nikmat dalamnya.
Sementara orang dimasukkan ke dalam syurga pula akan bersyukur kerana terselamat daripada bencana mengerikan seperti mereka lihat pada neraka dan penghuninya.

Oleh itu, selagi masih hidup dan mempunyai harapan memperbaiki nasib bagi mengelak keazaban di akhirat kelak hendaklah segera bertaubat serta mengerjakan amalan diredai Allah supaya nanti tidak tergolong di kalangan mereka yang rugi.

Sabtu, 10 April 2010

TELEKUNG PUN JADI ISU???

“Telekung surau ni kotor laa..camne nak semayang,”
“Saya lupa bawa telekung, nanti saya qada’ aje solat bila sampai rumah,”
Skrip biasa, terutamanya di shopping complex.
Sepertinya solat itu tidak penting, boleh saja diqada’-qada’.
Yang lebih penting adalah telekungnya. Tiada telekung, tak boleh solat!
Begitukah? 

Jika diamati syarat sah solat, cuma 5 perkara:
  • Yakin telah masuk waktu
  • Menutup aurat
  • Mengadap kiblat
  • Suci daripada najis pada badan, pakaian dan tempat solat
  • Suci daripada hadas kecil dan hadas besar
Tercari-cari juga, tiada pula dalam list – Wajib memakai telekung.
Jadi, wajibkah?
Mengapa hendak dipersulit dan diperberatkan hukum-hakam Islam yang sebenarnya cukup mudah dan simple.
“Dan tidaklah Allah jadikan bagi kalian dalam agama ini kesulitan.”
[ Al-Hajj : 7] 
 
Yang pentingnya dalam soal berpakaian ketika bersolat ialah menutup aurat dan bersih daripada najis. Apa sahaja pakaian kita, jika memenuhi 2 syarat tersebut, maka tidak perlulah ragu-ragu lagi. 
 
Telekung cuma adat, bukan syarat. Majoritinya, hanya wanita-wanita di benua Nusantara yang mengamalkan adat ini. Sememangnya tidak salah bertelekung, malah sangat baik sebenarnya, kerana lebih sopan dan selesa. Cuma jika ia dijadikan sandaran yang akan mencacatkan solat kita, maka itulah prinsip yang salah. 
 
Pilihlah mengikut keselesaan dan yang mana lebih mudah. Jika merasakan bertelekung lebih mudah, maka itulah yang terbaik. Bagi saya sendiri, jika solat sehari-harian di rumah atau di kolej, saya lebih selesa bertelekung. Cuma apabila dalam keadaan tergesa-gesa atau berpergian, maka pakaian yang ada sahaja sudah amat memadai. Yang penting, cukup syarat. 
 


“Eh, betul ke ni.. Nampak pelik la kalau tak pakai telekung. Macam tak sempurna je tutup auratnya..” 
 
Untuk persoalan sebegini, mungkin perlu ditanya kembali diri kita. Jika kita merasakan pakaian kita itu tidak cukup sempurna untuk bersolat, jadi, adakah kita sekarang ini tidak menutup aurat..?

Jumaat, 9 April 2010

~mY bR0 wEdDiNg~


Tanggal 20hb 12 2009, my luvly bro,wafi dah pun slmt disatukn ngan buah ati t'cyg dia,ida...nme ktorg sme tp kat umah org bese pggl kt,zett....ari 2 nye tema purple colour n i'm so excited coz finally kt ad kakak...jeles tau tgok org len ad akak,kt je yg xde...ktorg nie kamceng gak la n bleh share mcm2 citer,smua2 la...=)
nie kt tunjuk kn skit pic time kenduri 2...jom kt layannnnnnn....


 ketibaan VVIP of ceremony..hehe sme cantik sme padan plak diorg nie...yg jd pngapit 2 adk2 pngantin gak,bkn org len..yg llaki 2 adk kt(hensem kn3..=p) n pngapit pmpn adk akak ipar kt...


 amk berkat dr ayahanda t'syg...sebak gak la tgok ayh time 2...dah besau pjg rupenye ank teruna dia 2...


 jeng3...kini,tine la msenye utk mngutip toll....yeahhh,alonggg...mtk byk ckit ye nt bleh kt share..ahaksz...

 pengantin baru,kompang dipalu...duduk b'sanding t'simpul malu...(xtau la btl ke x lagu nie)..haha
SLMT PENGANTIN BARU BUAT ABGKU N AKAK IPARKU..MOGE BHGIA SMP KE AKHIR HAYAT...N DUN 4GET 2 GIVE ME A LOT OF ANK BUAH...=)


 nie antare sedare2 kt yg sanggup dtg jauh2 nk tgok abg kt kawen...(mlake mali tauuu)
cme adk pmpn kt je xde dlm pic,dia segan ckit nk b'pic nie compare ngan akak dia nie...ermmmm.....


yg nie...xtau lg bler...hehe insyaAllah,ad rezki lbh cpt la diorg nie kawen...(bdk 2 sndr yg ckp la)..=)
dah duk sblh nenek 2 mkne nye....(tetttttttt) sndr phm la ye...


kbetulan plak,20hb tu besday mklong kt....jom,kt nyanyi sme2....
hepi besday 2 u,hepi besday 2 u,hepi besday 2 along...hepi besday 2 u....
moge along sentiasa chat2 slalu n kuat smgt utk lalui dugaan yg dtg
(now,dia t'lantar je n b'ulang-alik ke hsptl coz of cancer..huhu,cyan kat dia)

 last skali, acare potong kek...kt ske sgt2 tgok bju pngantin pmpn 2..=)
kek dia pun sdap gler...bleh mnambahkn lemak tepu kat bdn gak..hehe

2 je dr kt....sbnr nye byk lg pic tp nk tgok meh dtg tgok kat blik kt k...hope,korg ske la tgok pic2 nie...daaaa~

Rabu, 7 April 2010

Suatu hari di bilik SPA...

Dalam sebuah bilik SPA. Ada 3 orang lelaki dari Amerika, Jepun Dan Afrika.
Sedang istirehat di bilik spa tersebut tiba-tiba bunyi mesej masuk bip bip.
Kemudian lelaki amerika tersenyum sambil menekan butang ditangan beliau
sambil tersengih dan berkata “oh tangan saya dilengkapi dengan cip yang
membolehkan saya menerima sms di tapak tangan sahaja” Tak lama selepas itu
bunyi talipon krit krit lelaki jepun angkat jarinya dan bercakap cakap.
Kemudian dia berkata jari saya dilengkapi cip dan membolehkan saya bercakap
menggunakan jari tanpa menggunakan handset. Oleh kerana ke-2 2 negara itu
terlalau maju, lelaki afrika dengan risaunya sehingga beliau sakit perut.
Kemudian dia pergi tandas melepaskan hajat. Oleh kerana tiada air beliau
membasuh gunakan kertas dan meninggalkan sisa2 kertas dicelah celah punggungnya.
Ketika kembali ke bilik spa tiba-tiba lelaki amerika berkata “ apa dicelah
punggung awak tu” lalu dengan selamba lelaki afrika itu berkata “emmmm saya
baru menerima faks
Kedua lelaki lain????

.

__,_._,___

Kenapa Nak Baca Al-Quran Sedangkan Tak Tau Makna?

Kenapa kita baca Al-Quran walaupun tidak memahami isinya?

Terdapat seorang lelaki tua yang tinggal di sebuah ladang di Kentucky, US dengan cucunya.
Setiap pagi, Si Datuk akan membaca Al-Quran di ruang dapur. Si cucu yang melihat, juga meniru
perbuatan Datuknya itu.

Satu hari si Cucu bertanya kepada datuknya, “Atuk, saya baca Quran ini tapi tak fahamlah maksudnya. Kalau faham pun saya akan lupa bila tutup Al-Quran. Jadi apa gunanya kita baca Al-Quran ini?”

Si Datuk lalu berpaling sebentar dan mendapatkan sebuah bakul yang kotor kerana diisi arang sebelumnya..

“Nah, kau pergi sungai, bawak air dalam bakul ni” .. Si cucu pun bergegas ke sungai yang berhampiran dengan rumah mereka di ladang. Apabila pulang, tiada lagi air yang tinggal.

“Kau lambat sangat, cuba lari laju-laju sikit”. Si cucu pun berlari ke sungai dan apabila tiba di hadapan datuknya, tiada juga air yang tinggal..

“Tak boleh lah Atuk”. Cuba sekali lagi. Kali ini datuknya melihat dari pintu.. Si cucu pun, cepat-cepat ke sungai dan berlari membawa bakul untuk tunjuk kepada datuknya. “Nampak tak Atuk? Tak boleh lah”.

“Tak ada gunaya” bentak si cucu. :sad:

Si Datuk pun berkata, “Jadi kau rasa tak bergunalah? Cuba kau tengok bakul tu”.
Seperti baru tersedar, si cucu baru perasan yang bakul yang kotor tadi, kini sudah bersih.

Terus si datuk menyambung, “Macam itu lah dengan membaca Al-Quran, walaupun tidak memahami maksudnya, tetapi ia tetap membersihkan si pembacanya. Itu semua dengan kehendak Allah. Kerja Allah”

Moral: Bacalah Al-Quran walau tak tau maknanya... kerana ia kalam Allah yg boleh membersihkan hati kita. Wallahua'lam.

Selasa, 6 April 2010

Isteriku Bercakaran Di Syurga

Isteriku datang membawa secawan teh tarik ketika aku sedang sibuk mengolah "layout" blog kerjayaku yang sudah hampir setahun dengan template yang sama, tiba-tiba terlintas dihatiku untuk bertanya,

Aku: Sayang, disyurga nanti Ayang akan bersama siapa?

Sayang: Alahai Abang, tentulah dengan Abang suami yang Ayang sangat cintai.

Aku: Tetapi adakah Abang dengan Ayang seorang sahaja?

Sayang: Sudah tentulah tidak, Abang juga akan dikelilingi oleh bidadari-bidadari syurga yang cantik jelita.

Aku: Betul tu, tetapi bukankah itu bahaya, sudah tentu Ayang akan bercakaran bertarik rambut bergaduh dengan mereka kerana cemburu, tak gitu?

Sayang: Abang, di syurga nanti sudah tidak ada sifat-sifat negatif pada diri kita, yang ada cuma sifat asal manusia yang penuh dengan taqwa dan bersyukur pada Allah Subhanawataala. Tiada sedikit pun perasaan negatif seperti cemburu, iri hati, kedekut, tamak, hasad dengki dan sebagainya, semua Allah keluarkan dari diri kita ni.

Aku: Pandai isteri Abang ni berhujah, tetapi jika kita semua dapat buangkan sifat-sifat negatif tersebut semasa kita hidup sekarang ini, bukankah kita boleh cipta keadaan seolah-olah kita sudah disyurga?

Sayang: Betul tu Bang, jika semua manusia boleh bersifat begitu sudah tentulah dunia ni seolah-olah di syurga, terutamanya orang lelaki, kerana mereka yang sepatutnya menjadi pemimpin membimbing isteri dan anak-anak kearah mendapat keredhaan Allah.

Aku: Pandai sungguh isteri Abang ni, kita semua lelaki mahupun wanita harus menuju kearah itu, hidup tanpa sifat-sifat negatif, hidup yang penuh dengan sifat-sifat positif seperti selalu bersyukur kepada Allah, penyayang, pengasih, pemurah, riang gembira, yakin, sabar, pemaaf dan macam-macam lagi, sudah tentu dunia ini akan aman, seolah-olah kita sudah disyurga.

Pendapat Abang la, Allah menguji kita didunia ini dengan semua sifat-sifat negatif ni, terpulang pada kita untuk mengawalnya, jika kita boleh kuasainya, insyaallah syurga balasannya, jika sifat-sifat negatif ini yang menguasai kita, nerakalah alamatnya. Disebabkan dunia sekarang penuh dengan manusia dengan sifat-sifat negatif ini lah dunia sekarang seolah-olah di neraka bagi sesetengah orang....

Sayang: Ayang setuju sangat Bang.

Aku: Jadi bila agaknya sifat cemburu Ayang boleh berkurang ni? Abang teringin nak cipta "syurga" di dunia ni.

Sayang: Sabar lah Bang, berdoalah kita padaNya, Inysaallah suatu hari nanti terbuka hati Ayang meredhakan Abang kahwin lagi... Ayang tau itu maksud "syurga" Abang tu....

Aku: Terimakasih Sayang.... Abang akan sentiasa berdoa dan Abang berjanji akan menjadi suami yang lebih cemerlang lagi. Sayang... love u so much..

Isteriku berlalu meninggalkanku, sempat dia memaling, tersenyum manis dan berkata..

Sayang kat Abang juga... selamanya..

Isnin, 5 April 2010

minggu exam tibe lg.....

stat ari nie dah b'mule nye exm bg student2 utm...huhu,cm xsangke plak dah ujung sem nie...mesti msg2 pulun stadi smp lwt pg time nie..t'msuk la gak aq tp dan lg upd8 blog..haish,ank sapo la nie...exm aq stat 7hb nie smp la 21hb..then bru bleh blik...huhu,rindu nye kat umah...dah lme xblik....=( smbil stadi nie aq pun b'kemas la brg2 aq coz next sem aq dah xduk k11 lg...ktho setia mnanti...=)
b'balik pd exm td...skrg nie mmg sgt m'cbr la bg aq...coz asyk ujn je..lg m'bt kn mte aq nie kuyu n rse xnk trun je dr katil..hehe dugaan besar 2..nk atasi mslh nie,aq stadi mlm je time org tgah tdo,siang aq tdo...hahaha dah jd burung antoo dah..=) korg pun mesti ad gelagat msg2 kn,yela...time nie la nk tgok bakat t'pendam msg2 nk m'release tension'...
anyway,gucluck kat korg smua..bt yg t'bek utk sem nie n sem akn dtg..sme2 kt b'usaha n doakan kejayan kt b'sme,ok?...=) kat cnie gak,kt nk mtkmf byk2 andai kate kt ad t'silap kate,t'salah bicare,t'kasar bahase kat korg smua spjg kt knl..0-0 ok...ad ap2 yg korg xpuas ati bgtau je...kt insan bese yg xlari dr bt kesilapan...wallahualam~

Ahad, 4 April 2010

kEwuJudAN bL0G niE

salam...
sori ye korg smua...exceli blog nie dah lme dah kt bt..since pose last year,tp disbbkn kt nie mls nk upd8 so blog nie t'biar je...n skrg nie nk try aktif blik, coz cm mnarik je tgok korg smua ad blog msg2<--xbleh jd nie--> ap2 pun kt still lg blaja bt blog nie n b'usaha utk memjukn blog nie,dharap sgt korg dpt la share knowledge korg yg sgt2 b'harge 2...sekian~